Innowacje w przemyśle stoczniowym

Innowacje w przemyśle stoczniowym

Postępujący rozwój technologiczny nie oszczędza żadnej branży. Szczególnie jeśli jest ona tak istotna dla światowej gospodarki, jak przemysł stoczniowy. Dzisiaj przyjrzymy się kilku nowinkom, dzięki którym transport morski staje jeszcze bardziej ekonomiczny i niezawodny.

Zabezpieczenia nowej generacji

Oprócz samej jakości materiałów i dokładności w budowie statków morskich niezwykle ważne jest też zabezpieczenie antykorozyjne. Niezależnie od przeznaczenia danej jednostki, zawsze będzie ona musiała przecież stawić czoła słonej wodzie. Ze względu na koszty konserwacji, napraw i wyłączenia z użytkowania dużych statków zabezpieczenie to musi być po prostu niezawodne. Właśnie dlatego w przemyśle stoczniowym nie stosuje się półśrodków. Oprócz metod sprawdzonych powoli wprowadza się jednak nowoczesne antykorozyjne środki emulgujące. Są one niezwykle trwałe i łatwe w aplikacji. Świetnie znoszą też trudne warunki, dlatego coraz powszechniej stosuje się je do zabezpieczenia elementów pokładu.

Lepiej sprawdzić niż naprawiać

Ze względu na ogromne koszty napraw ewentualnych błędów na etapie konstrukcji w tej gałęzi stosuje się nowoczesne metody kontroli. Badania ndt statków są niezwykle dokładne i co najważniejsze, w pełni bezinwazyjne. Ze względu na unikalność konstrukcji i ponownie, koszty, metody te są w tej branży po prostu niezastąpione. Pozwalają sprawdzić jakość poszczególnych elementów i łączeń bez konieczności przeprowadzania testów siłowych. Są więc rozwiązaniem niezwykle ekonomicznym. Wykonuje się je m.in. za pośrednictwem radiografii i kompleksowych analiz składu chemicznego. Stosuje się je w kontroli praktycznie wszystkich jednostek, zarówno niewielkich kutrów rybackich, jak i kontenerowców czy wojskowych okrętów specjalnych.

Nowoczesne technologie informatyczne

Ze względu na skalę przedsięwzięć stoczniowych mogłoby się wydawać, że technologie takie jak CNC nie mają tu żadnego zastosowania. Pamiętajmy jednak, że statki to nie tylko potężne konstrukcje, ale też skomplikowane i często unikalne napędy. Ich wytwarzanie także jest częścią tej branży. Przeróżne elementy stalowe znajdujące się w maszynowniach i potężnych układach przeniesienia napędu są już tworzone z zastosowaniem zinformatyzowanych urządzeń. Nad całym procesem coraz częściej czuwa w pełni zautomatyzowany monitoring produkcji. Takie systemy odgrywają w tej gałęzi przemysłu naprawdę ważną rolę. Wytwarzane indywidualnie podzespoły wymagają często wielu lat przygotowań i projektowania, sama produkcja musi przebiegać więc po prostu perfekcyjnie.

Przemysł stoczniowy gra kluczową rolę w światowej logistyce. Bez nowoczesnego transportu morskiego międzynarodowa wymiana handlowa nie miałaby żadnego sensu. Warto wiedzieć, jak dużo zawdzięczamy stosowanym w nim technologiom.