Czego potrzebujesz, by prowadzić podcast?

Czego potrzebujesz, by prowadzić podcast?

Prowadzenie podcastów – a właściwie tak zwany podcasting – w ostatnim czasie zyskało na popularności. Jak audiobooki stanowią odskocznię od książek i dają się słuchać w czasie codziennych zajęć, tak również i podcast może interesować na tej samej zasadzie. To także znacznie mniej „zatłoczona” przestrzeń niż blogi czy vlogi. Jednak... od czego zacząć?

Raz: pomysł na content

Liczba podcastów, a więc i podcasterów rośnie z roku na rok. Zwiększa się również możliwość „przebierania" w treściach; każdy słuchacz może dziś znaleźć taką tematykę, jaka mu odpowiada – czy to recenzje nowości kinowych bądź książek, dyskusje o prawie i polityce, podcasty kryminalne lub wywiady z osobami publicznymi. Jak widać, możliwości jest wiele – w pierwszej kolejności warto zastanowić się więc nad celem rozrywki; komu będziesz dedykować treści? po jakich obszarach popkultury będziesz się poruszać? jak wielką masz konkurencję w tej niszy? Jeśli czujesz, że jesteś odważny, masz pomysł na nowy content, którym wyjdziesz naprzeciw słuchaczom, a także, co istotne, mówisz wyraźnie i cechuje Cię radiowy głos – podcast niewątpliwie może stanowić Twoje pole rozwoju. Przy czym, no niestety, pomysł i talent to nadal nie wszystko!

Dwa: wysokojakościowy sprzęt

Niezależnie od tego, czy zamierzasz nagrywać podcast audio publikowany na platformach typu Spotify, czy interesuje Cię podcast audio-wizualny, nie obejdziesz się bez profesjonalnego mikrofonu oraz sprzętu, na przykład, komputera zaopatrzonego w program do obróbki dźwięku. Przy nagrywaniu video podcastów w serwisie YouTube nie musimy wspominać, że warto zaopatrzyć się w kamery cyfrowe (ich liczba zależeć będzie od liczby kadrów, które zamierzasz wykorzystać przy montażu). Niezbędne jest również studio bądź pokój, w którym rozmieścisz sprzęt (także oświetleniowy, jeśli planujesz nadawanie video), i w końcu... naprawdę wygodne krzesła. Dla siebie i gości!

Trzy: reklamy!

Podcasterzy zarabiają w zależności od słuchaczy, dlatego to, nad czym musisz pracować już od samego początku, to reklama swoich audycji. Aktywne profile w mediach społecznościowych stanowić powinny solidną podstawę twoich działań w tym zakresie, ponadto pamiętaj, że nawiązując współpracę z różnymi przedsiębiorstwami oraz markami, możesz zarabiać także na reklamach wplecionych w treści audycji – czy to poprzez recenzje produktów, z których korzystasz, czy jako przerywnik artykułów niezwiązanych z Twoim contentem. Zysk z reklamy pozwoli Ci tworzyć treści częściej oraz o wyższej jakości, co wpłynie na liczbę subskrybentów, natomiast wysoka liczba subskrybentów ułatwi Ci nawiązywanie współpracy marketingowej. Powodzenia!